Chat
Filter:

Veelgestelde vragen

Heb ik recht op een huurpremie?

Sta je al vier jaar of langer op de wachtlijst voor een sociale woning en huur je ondertussen een private huurwoning? Dan kan je misschien een huurpremie krijgen. Dat is een financiële tegemoetkoming die je helpt om te huren op de private markt.

Je moet aan een paar voorwaarden voldoen en het bedrag van de huurpremie verschilt in elke situatie. Meer informatie lees je op de website van Wonen in Vlaanderen. Het agentschap Wonen in Vlaanderen stuurt je automatisch een gepersonaliseerd aanvraagformulier op als je in aanmerking komt voor de premie.

Hoelang moet ik nog wachten?

Hoelang je nog moet wachten tot je aan de beurt bent, kunnen we je helaas niet zeggen. Je wachttijd hangt af van jouw keuzes en jouw gezinssituatie. Als je geen lokale binding hebt, is de kans op een sociale woning bij ons klein.

Omwille van de vele interne verhuizen omwille van o.a. renovatie kan je plaats op de wachtlijst sterk wijzigen. Elke kandidaat huurder staat op de wachtlijst volgens datum van inschrijving.

Mijn plaats is gewijzigd: hoe kan dat?

Sinds 2023 is Woonland de enige woonmaatschappij in de regio Willebroek – Mechelen.  Wij beheren nu alle sociale woningen, maar ook alle kandidaten uit de regio. Vroeger waren deze verspreid over verschillende organisaties.

Waar vind ik mijn kandidaatnummer?

 Je vindt je kandidaatnummer in het centraal inschrijvingsregister (CIR)

Let op: het kan zijn dat jouw oude nummer veranderd is door de invoering van het CIR. Neem dus een kijkje in het CIR om zeker te zijn van jouw nummer.

Waar vind ik mijn rijksregisternummer?

Je vindt jouw Rijksregisternummer achteraan jouw identiteitskaart. Het bestaat uit 11 cijfers, waarvan de eerste zes cijfers overeenkomen met je geboortedatum. Je Rijksregisternummer is een ander getal dan je kaartnummer.

Wat bij vaststelling van overlast?

Een huurder krijgt altijd een persoonlijke huurbegeleider. Hij of zij tracht in dergelijke situaties steeds op zoek te gaan naar geschikte oplossingen. De bedoeling is om jou als eigenaar zo veel mogelijk te ontlasten.

Wordt er een plaatsbeschrijving gemaakt?

Ja, voor de start van de verhuring wordt er een professionele plaatsbeschrijving opgemaakt door een expert. Hierdoor heb je een juridisch onderbouwd dossier dat in detail de staat van het verhuurde pand beschrijft. De kosten worden gedeeld door huurder en verhuurder.

Kan ik als eigenaar een contract vroegtijdig opzeggen?

Nee, het contract loopt minimaal 9 jaar waarin de opzegmogelijkheden voor jou als eigenaar zijn uitgesloten. We willen onze huurders namelijk een duurzame woonst aanbieden.

Wordt de huurprijs geïndexeerd?

Je hebt als eigenaar de mogelijkheid om jaarlijks te indexeren of niet. Dit wordt uiteraard mee opgenomen in het hoofdhuurcontract.

Heb je nog vragen?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.

©2025 Woonmaatschappij Rivierenland | Webdesign Webit
Privacy Policy | Cookie Policy